--> מות האמנות, האם הניו מדיה תהרוג את האמנות - ראיון עם ד''ר אבי רוזן, אמן מדיה חדשה | BliGil - אמנות

מות האמנות, האם הניו מדיה תהרוג את האמנות - ראיון עם ד''ר אבי רוזן, אמן מדיה חדשה

ד"ר אבי רוזן, פורטרט אוןליין, צילום אודי סלמנוביץ ד"ר אבי רוזן, הוא אמן חדשן ופורה במיוחד שמוביל את אמנות המדיה החדשה בישראל,...

ד"ר אבי רוזן, פורטרט אוןליין, צילום אודי סלמנוביץ
ד"ר אבי רוזן, הוא אמן חדשן ופורה במיוחד שמוביל את אמנות המדיה החדשה בישראל, את עיקר עבודתו הוא מציג באתרי אינטרנט ישראלים ובחו"ל, הוא עובד כמהנדס במעבדה לעיבוד אותות ותמונות, בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון. הדוקטורט שלו עוסק בדחיסת זמן ומרחב באמנות קיברנטית.
הראיון עולה לרגל הוצאת ספרה החשוב של אישתו אילנה רוזן באר, שניפטרה בטרם"הסייבר סובייקט"  (לינק לרכישת הספר בהוצאת רסלינג
Avi Rosen, 2011 "cimulacra7", New Media, 3d scanner, 3d simulation

כמו את רוב מכריי וחבריי החדשים בעשור האחרון, גם את ד"ר אבי רוזן הכרתי תחילה באינטרנט, תוך דיונים וירטואליים סוערים בבלוגים ופורומים על אמנות, מאז ניפגשנו כמה פעמים פנים אל פנים בהזדמנויות שונות, אבי סקרן אותי עם טענתו המקורית שהמדיה הדיגיטלית תעלים את כל סוגי האמנות האחרים, או כלשונו, מותה של האמנות,  טענה שבעיני כאמן עכשווי היא מלהיבה מסקרנת ומעוררת התנגדויות בד בבד.
אבי הוא מראשוני אמני המחשב בישראל, כבר כסטודנט בבצלאל בשנות השמונים המוקדמות של המאה הקודמת הוא החל ליצור אמנות באמצעות תוכנות מחשב, וכצפוי הוא מיסיונר נלהב בשליחותה של אמנות המדיה הדיגיטלית, את חייו הוא מתעד באלפי סרטי וידאו קצרים ותמונות מעובדות שהוא מצלם באובססיביות בסמרטפון לאורך היום, ומיד מעלה אותם לאינטרנט, כל האמנות שהוא עושה ניתנת לצפייה ולהורדה ללא תשלום כחלק מאותה אידיאולוגיה.  את הראיון הזה, כראוי לאמן מדיה דיגיטלית עשינו כמובן בצט לאורך מספר ימים ממקומות שונים בארץ.
א.ס: אבי, האם אכן האמנות מתה ?
אבי: אכן המדיום הוא המסר, הנה אני בטיול ג׳יפים משתכשך במאגר רז ליד גלעד. ועונה לך אודי אי שם בתל אביב. האמנות לא מתה היא שינתה את המדיום שלה למדיום חדש            ״new medium art״ לעומת האמנות המסורתית.  בדו-שיח המסורתי, שהיה פנים מול פנים, אחד לאחד, הצופה והאובייקט היו תלויים בזמן ומקום ספציפי. היום האמנות נעשית מופצת ונצרכת בסופרפוזיציה, בו-זמנית בכל מקום ובכל זמן...
אני מזהה אצלך ריכוך מסוים מהעמדה שהבעת לפני כשנתיים שהאמנות מתה. לא?
אבי: האמנות המסורתית תלוית אובייקט ממשי, סטטית שאינה משתנה בזמן, ״מתה״. היא  חנוטה בבתי קברות ומואזולאומים כמו מוזיאון, גלריה, או אוסף של בעלי ממון שיוצרים איתה מניפולציה ללא קשר לכוונת היוצר. על האמן להשתמש בכלים של תקופתו כדי להביע את ההוויה העכשווית. לא יתכן שאמן בעידן הסייברספייס יצור בכלים של סוף ימי הביניים.
למה אתה מתכוון שאתה טוען שהאמנות הקיברנטית נמצאת במצב של סופרפוזיציה ? (סופרפוזיציה הוא מושג פיסיקאלי מתחום מכניקת הקוונטים שמגדיר חוסר ודאות ביחס למצבו של חלקיק שתוצאתו תלויה במתבונן א.ס)
אבי: כאשר אני יוצר אמנות ומעלה אותה לסייבר היא מצויה בסופרפוזיציה, דהינו, האמנות שוכנת בענן מידע כאן ושם ובכל מקום ברשת בו-זמנית, נצרכת בצורה חופשית וחינמית ע״י הכלל,  שכל אחד יכול להציג ולצרוך אותה בזמנו החופשי ובמקומו.
אבי מצרף לינק http://youtube/6gBRGqW9ts
אני רוצה לחדד את המסר שלך למי שעדיין לא הפנים, האם לדעתך האמנות המסורתית, דהיינו יצירה של אובייקטים אמנותיים פיסיים כגון, ציור ופיסול, יעלם לחלוטין, כפי שנעלמו תקליטים וקלטות אודיו ?
אבי: לדעתי גורל האובייקט האמנותי הסטטי דומה לזה של העיתונות הכתובה, בשלב ראשון חינמון ובשלב הבא עוברים לרשת. כל יום מתנפלים עלי מחלקי חינמונים מידיעות, פוסט וישראל היום, ודוחפים לי ניירות ליד... הבעיה שכל הסצנה האמנותית הקיימת החל מבתי הספר, מערכת ההפצה והצריכה עדיין נשלטים ע״י הקונספט המסורתי שקובעים את האופנות. האמן נמצא בתחתית שרשרת המזון תוך שמופעלות עליו מניפולציות שאינן קשורות לאמנות.
אתה מתאר עולם אמנות אידיאלי שבו החופש האמנותי הוא מוחלט, והיצירה מנותקת לגמרי מכל מניפולציה בירוקרטית וערך כלכלי. אך במציאות, אמנים פועלים בשוק האמנות שיש בו צריכה. ישנה הבירוקרטיה של האמנות, מוזיאונים, גלריות, אוצרים. יש היררכיה, קובעי טעם וערך. יש סוחרים ואספנים היוצרים ביקוש והיצע, אמנות היא מוצר צריכה נסחר בעל ערך כלכלי רב. כיצד האמנים יכלכלו את עצמם בעולם בו כל האמנים יפעלו כמוך ויפיצו את אמנותם חינם באינטרנט ? האם לאמנים ולאמנות יש גם מודל כלכלי עצמאי עתידי, או שהיא תהפוך לתחביב שרק אלו שידם משגת יעסקו בו ? האם לא יתכן לדעתך שבפועל המדיה האינטרנטית תיצור אמנות חובבנית, פחות טובה שתתאר אג'נדה מסויימת מאוד, כיוון שהיא לא תוכל לקיים אמנים מיקצועיים ?
אבי: יש את משפט הזנב הארוך באמנות הרשת. אפשר לעשות יותר כסף מ- 3 מיליון תפרנים מאשר מ- מיליארדרים. דהינו אם צרכן יהיה מוכן לשלם כמה סנטים עבור יצירה שהוא אוהב הוא יעשה זאת, ואם לא, פרסומת שתוצג ליד היצירה תניב את אותו הסכום, תכפיל זאת במאות-אלפים- ובשאיפה מיליוני צופים, האמן יתפרנס ביותר מכבוד, כמובן מבלי לעבור את שומרי הסף וקובעי הטעם...
אבי רוזן, ניו מדיה, Ascension" - 2012"
לא ענית לי על השאלה. ונעזוב רגע את חוק הזנב הארוך, כיוון שביוטיוב למשל היחידים שזוכים במיליוני צפיות הם או זמרי פופ מפורסמים ומוכרים, או מיני קוריוזים מוזרים שהופכים לבדיחה ויראלית. אין ספק שאמנים לא יוכלו לחיות מצפיות, אבל נניח שכן. יש כאן עניין עקרוני יותר. אם לטענתך הרייטינג/הקהל הוא שיקבע איזה אמן ישרוד כלכלית, זה לא מצביע בעיניך מחד, על נטיה לרדידות ובינוניות כפי שאנחנו מכירים מהטלויזיה ? ומאידך,  לא משחרר את האמן מההיררכיה, כיוון שכעת הוא כפוף לגחמת ההמונים ?.

אבי:
השאלה מהי הצלחה אמנותית? האם זו הצלחה אצל "מאכר" אמנות כזה או אחר?    כמובן שגם לא בקרב ההמון, למרות שלפעמים יש קורלציה בניהם. הרשת מאפשרת לכל אמן ליצור ולהציג לכול את אמנותו. זו ההצלחה בעיניי. הפן הכלכלי הוא משני בעיניי. אם נחזור לדוגמה של העיתון, בימי העיתון המודפס נשמע קולו של בעל העיתון/ממון, בעידן הסייברספייס נשמע קולו של כל אחד, הקהל בוחר את מי לשמוע ולראות.
אפרופו רייטינג קהל, או בעידן "חכמת ההמון", האיכות היא זו שנקבעת ע"י ההמון. כמובן שיש היום הרבה יותר נישות בהן האמן יכול להתבטא, לרכוש קהל ולהשפיע, דבר שלא היה קודם... אם יש-10 גלריות ו-3 מוזיאונים מי שיזכה לחשיפה הוא זה המקורב לקובע הטעם. ראה את מקרה חברי דני שושן התובע את מוזיאון ת"א על כך שביטלו לו את התערוכה עליה החליט פרופ' מוטי עומר.  עכשיו יש אוצרת חדשה "שלא ידעה את יוסף" ומתכחשת להסכם...במצב הקיים, רוב רובם של היוצרים לא יזכו לחשיפה של יצירתם, מכאן כל האנומליה שבסצנה האמנותית. הסייבר מסתמן כמוצא הטבעי לבעיה.
אבי רוזן, ניו מדיה 2012 - "singularity at home"
לא מטריד אותך שחכמת ההמונים היא בעצם מעין ממוצא משוכלל, בזמן שאמנות עוסקת לפחות במצויינות אם לא בגאונות ?
אבי: חכמת ההמונים זה גם אני ואתה ושאר האמנים (בגלל הרשת, כולם נחשפים למעשינו, למרות שומרי הסף). מנגד עומדת חכמת ה"מבינים" באמנות, מאיישי מוסדות האמנות למיניהם, שמבינים עוד פחות באמנות. האמן מראה את אמנות ההווה והעתיד. ה"מבין", רואה ולרוב אינו מבין אלא רק את האמנות שהייתה, שנוצרה בעבר ע"י האמנים ומסיק שזו אמנות. הוא אינו יורד לעומקה, כיוון שאינו מודע לתהליכים שהביאו להיווצרותה, לכן מתייחס לקליפתה, לסממנים השטחיים שלה. אם יראה אמנות מחוץ לגלריה מוזיאון לא יזהה אותה כלל, כיוון שלגביו היא מחוץ לקונטקסט. אגב, רוב האיזמים באמנות מאז המודרניזם נתפסו בתחילה ע"י ה"מבינים" כאמנת "המונית" "נמוכה", לא ראויה, וכו', ראה ערך ריאליזם, אימפרסיוניזם, קוביזם, פוביזם, דאדאיזם, פוטוריזם, סוראליזם, פופ, מופשט, וכעת מדיה חדשה... ז"א שבפועל בסצנה האמנותית המסורתית, גאונותם של האמנים נחסמת ע"י שומרי הסף, כיוון שאינם מבינים אותה למעשה. כאמור עקב היותם מופקדים על השיבר, הם מאפשרים חשיפה של קצה הקרחון של היצירה, לרוב לא מהסיבות הנכונות... כאן חזרנו למניעים פוליטיים, כלכליים, כוחניים, קליקאיים, אך לא אמנותיים!
אבי רוזן - "cargedrala 5"
אוקיי, אז האמנות מתה, יש לך איזה מילות סיכום, או תנחומים לשומרי הסף, לאוצרים, למנהלי המוזיאונים והגלריות, לסוחרים שיאבדו את פרנסתם ולאספנים שהשקיעו מיליונים ממייטב כספם ביצירות אמנות שמאתה יחולקו חינם לכל.
אותן העצות כמו למשקיעי מניות בבורסה... למה להשקיע הון במשהו שאתם לא מבינים באמת (קונים בשיא ומוכרים בשפל), כאשר נותנים לך בכל מקום אמנות מעולה ובחינם, רק תבחר. מצאה חן בעינייך?! תוריד אותה למחשב שלך ותהנה, גם אם אין לה "תעודת כשרות" של "מביני" אמנות. אתה יכול אפילו לשנותה, להוסיף משלך, להמשיך ולהפיץ ויראלית (כל אחד אמן בפוטנציה)...מכאן שהשמועות על מותה של האמנות היו מוקדמות מדי, בזכות הרשת, האמנות חיה ובועטת בכל מקום וזמן, מה שמוצג בגלריה\מוזיאון מסורתיים היא ארכאולוגיה, לא אמנות, כיוון שניטל ממנה אלמנט החדשנות והטריות, והפכה לאובייקט מן המניין. העוסקים בה משולים לפתולוגים, המנסים לקבוע את סיבות המוות.
לינקים לערוצי עבודות של ד"ר אבי רוזן
http://www.youtube.com/user/ephemeral8

תגובות

שם

ציור ופיסול,8,צילום,22,ציר,3,תערוכות,4,recent,1,
rtl
item
BliGil - אמנות: מות האמנות, האם הניו מדיה תהרוג את האמנות - ראיון עם ד''ר אבי רוזן, אמן מדיה חדשה
מות האמנות, האם הניו מדיה תהרוג את האמנות - ראיון עם ד''ר אבי רוזן, אמן מדיה חדשה
https://2.bp.blogspot.com/-MXr8q6AeI5c/W4jYY1KGTkI/AAAAAAAAK8c/clvnUff5RwE5E4xfT0_IFzkt96eKIUUZgCEwYBhgL/s1600/%25D7%2590%25D7%2591%25D7%2599-%25D7%25A8%25D7%2595%25D7%2596%25D7%259F.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-MXr8q6AeI5c/W4jYY1KGTkI/AAAAAAAAK8c/clvnUff5RwE5E4xfT0_IFzkt96eKIUUZgCEwYBhgL/s72-c/%25D7%2590%25D7%2591%25D7%2599-%25D7%25A8%25D7%2595%25D7%2596%25D7%259F.jpg
BliGil - אמנות
http://arts.bligil.co.il/2018/08/blog-post_30.html
http://arts.bligil.co.il/
http://arts.bligil.co.il/
http://arts.bligil.co.il/2018/08/blog-post_30.html
true
122993043652497132
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק נכתב על ידי Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy