מרגרט קמרון, פורטרט עצמי שלא כמו בציור הקלאסי, שהיה סגור בגילדות גבריות שמנעו את הגישה לנשים, למעט בודדות ויוצאות דופן, כמעט לא היה בי...
|
מרגרט קמרון, פורטרט עצמי |
שלא כמו בציור הקלאסי, שהיה סגור בגילדות גבריות שמנעו את הגישה לנשים, למעט בודדות ויוצאות דופן, כמעט לא היה ביטוי נשי בהיסטוריה של האמנות, עד התפתחות הצילום. בהשאלה לימינו, הצילום התפתח כקוד פתוח, לא היו בו כמעט פטנטים, ומעט מאד סודיות סביב תהליכי היצור של המצלמות והנגטיבים, למעשה כל הצלמים הראשונים עסקו בכימיה של הצילום, וכיוון שאי אפשר היה לקנות נגטיבים, הם יצרו את חומרי הצילום בעצמם. כך שנשים השתלבו כבר בשלבים הניסיוניים הראשוניים של התפתחות הצילום.
הצלמת המוכרת הראשונה, קונסטנס פוקס טלבוט, אשתו של הנרי פוקס טלבוט, שהיה מדען אנגלי מוכר, ועסק בשכלול ותיאור תהליכים צילומיים בעצמו, החלה בניסויים בפיתוח הצילום כבר ב 1939, אך לצערנו מהצילום הבודד שיצרה, שורה מספר שירים, לא נישאר דימוי.
|
קונסטנט טלבוט, צילם הנרי טלבוט 1940 |
אנה אטקינס, שהיתה בוטנאית ידידה של פוקס טלבוט שהציג לפניה את הטכנולוגיה שפיתח, החלה להתעניין אף היא בצילום מראשיתו, היא שיכללה תהליכים כימיים, וצילמה סדרה מרשימה של פרחים למטרות מחקר כבר ב 1843.
|
אנה אטקינס, צילום בוטני 1943 |
הצילום הנשי המשיך להתפשט ברחבי ארופה, וצלמות כמו אליזבט דיסרי בצרפת, ברטה ונרט – בקמן בגרמניה, שרה לואיז בארה''ב, תהורה הלנגר בדנמרק שצילמה את הפורטרט של הנס כריסטיאן אנדרסן. כולן פתחו סטודיואים מיקצועיים לצילום, בשבדיה היו למעלה מ 15 צלמות מיקצועיות עד שנת 1860.
|
תהורה הלנגר, הנס כריטיאן אנדרסן |
במקביל החלו צלמות נשים בניסיונות אמנותיים, שהמפורסמת מבינהם היא ג'וליה מרגרט קמרון, הנחשבת בעיני רבים לזו שהניחה את יסודות הפורטרט הצילומי המודרני.
|
ג'וליה מרגרט קמרון, אלן טרי בת 16 |
טכנולוגית הצילום תרמה רבות להפיכתם של נשים לשחקניות חשובות ודומיננטיות בשדה האמנות ממנו נעדרו לאורך ההיסטוריה, והן ממשיכות במסורת של צילום איכותי ופורץ דרך עד היום. מספיק אם נזכיר צלמות אדירות כמו דיאן ארבוז, טוני פריסל ואנני ליבוביץ, אבל זה בפרק אחר.
תגובות