עדן אוריון התחלתי לצלם כשהייתי בן עשר. קיבלתי מצלמה עתיקה, כזו שנפתחת עם אקורדיאון, ופילמים של 10 תמונות 6 על 6. אבי לימד אותי כמה דברים בס...
עדן אוריון
התחלתי לצלם כשהייתי בן עשר. קיבלתי מצלמה עתיקה, כזו שנפתחת עם אקורדיאון, ופילמים של 10 תמונות 6 על 6. אבי לימד אותי כמה דברים בסיסיים ובעיקר לחשוב היטב לפני שאני לוחץ על הלחצן, שיפתח את תריס המצלמה לשבריר של שנייה, ויחשוף את סרט הצילום למראות אותם ארצה לקבע.
הירקון עוד לא החליט אם הוא זורם לים או שהים זורם אליו, ובינתיים עברתי מצלמות רבות הן בעולם סרטי הצילום, ריינג׳ פינדר, רפלקס, דיגיטליות פשוטות ששמרו את התמונות על דיסקט, ועד לרפלקסיות יקרות ועדשות יקרות עוד יותר.
בדרך הופיע הטלפון הנייד ה״חכם״ ואם בתחילה, זלזלתי במצלמות המותקנות בו, ואלה התקדמו ולאט לאט, התחלתי לזנוח את הציוד הכבד שברשותי, ולהפתעתי, תמונות שצילמתי עם הטלפון הנייד, החלו להתקבל גם בפרסומים שונים.
היום זנחתי את הציוד המקצועי, לטובת צילומי כוכבים בלבד. אני מסתובב עוד עם מצלמה קומפקטית משוכללת צמודה, אבל את רוב רובם של הצילומים, עושה עם הטלפון נייד.
מסתבר, שאם משתמשים במצלמה של הטלפון הנייד, ומאמצים את כללי הצילום האוניברסליים, התמונות שתקבלו מהטלפון יתחרו בצורה מכובדת עם תמונות שצולמו במצלמות מקצועיות.
כשאני מראה צילומים שלי, שהתפרסמו במקומות שונים, ומספר שהם צולמו עם טלפון נייד, התגובה המיידית היא: ״טוב, נו, בטח יש לך את המותג ההוא, היקר הזה, שהושק בשבוע שעבר...״.
אז לא.
מכיוון שמדיניות הפרסום במדיום הזה עדיין לא ברורה לי, אספר רק שלפני כחמש שנים קיבלתי החלטה חשובה שנובעת בעיקר ממניעים מעשיים.
לאחר שמכשיר הטלפון שהיה לי ״נעלם״ בנסיבות תמוהות, ולאור העובדה ש״היעלמויות״ כאלה עלולות להתרחש שוב, החלטתי שמספיק עם הרדיפה אחרי מותגים יקרים ואני עובר לטלפונים שרף המחיר שלהם לא עובר את ה-1000 ש״ח.
נכון, זה כרוך בחציית הגבול הסיני, אבל הי… גם המותגים היקרים, האמריקניים והקוריאנים, מייצרים את המכשירים, או לפחות את הרכיבים שלהם ב...סין!
בחמש השנים האחרונות, אני מצלם עם מכשירים סינים כאלה, שעולים כרבע עד שליש ממכשירי הפרימיום, ומאושר מאוד עם תוצאות הצילום שלהם.
אז איך תצלמו עם הנייד כמו המקצוענים?
הנה כמה טיפים שיעשו לכם את השינוי.
נתחיל באחיזה.
כלל מספר אחד בצילום, הוא אחיזה יציבה ככל האפשר. בגדול הרעיון של הצילום לא השתנה מאז המצאתו והוא תלוי בחשיפה במשך זמן מסוים, באור יום היא שבריר של שנייה, ובלילה השבריר הזה גדל…. בכל מקרה במשך זמן החשיפה, גם אם הוא קצר ביותר, ככל שהמצלמה תהיה יציבה יותר, התמונה תהיה חדה יותר. זו הסיבה שצלמים מקצועיים מצלמים בעיקר עם חצובה. באין חצובה, ויש רק מצלמה, גם אם היא הטלפון שלכם. בעת הצילום - אחזו בה בשתי ידיים. היציבות תשתפר פלאים וגם התוצאה המצולמת - בהתאם.
אופקי או אנכי?
אחד מסימני הזיהוי של צילומי טלפונים נובעים מצורת האחיזה ה״טבעית״ שלהם במאונך. מאידך, צילומים הם בדרך כלל אופקיים, לכן, הצעד הראשון כאשר תרצו לצלם צילום, השכיבו את הטלפון ואחזו בו בשתי ידכם. אחזו אותו כך שהבוהן או האצבע המורה, או האצבע אתה נוח לכם ללחוץ על כפתור הצילום יהיו פנויות לכך.
נמשיך עם הקומפוזיציה - מהי קומפוזיציה?
באומנות, קוֹמְפּוֹזִיצְיָה היא תוצר היחסים בין אובייקט לבין מסגרת היצירה האמנותית, וכן בין האובייקטים השונים בתוך היצירה.
הקומפוזיציה היא אמצעי מבע דומיננטי בכל תחומי האמנות החזותיים, במוזיקה, בקולנוע ובאמנויות הבמה. בבחירת הקומפוזיציה ממקם היוצר את האובייקטים ביצירה על מנת לכוון את האדם שנחשף ליצירה לנושאים מרכזיים ביצירה.
ולאחר ההגדרה ה״אקדמית״ הזו, נספר שישנן כמה המלצות בתחום. יש הקוראים להם כללים ואפילו חוקים. אני מעדיף את ה״המלצות״ מסיבה פשוטה: אם נקדיש ל״כללים״ תשומת לב רבה מדי, אנחנו עלולים לפספס את ה״רגע״ הצילומי. מכיוון שהטלפון ה״חכם״ מאפשר לנו לצלם אלפים רבים של צילומים, חשוב לזכור - העקרונות הם בגדר המלצה בלבד. אל תהססו לצלם גם אם לא בניתם את הקומפוזיציה המושלמת.
חוק השלישים
אם יש משהו אחד שכדאי לקחת מהמאמר הזה ומאלו שיבואו אחריו, זה הדבר הבא:
כלל אצבע בתחום הקומפוזיציה, המיושם בתחומים כמו ציור, צילום ועיצוב. החוק קובע כי כאשר תהיה התמונה מחולקת על ידי שני קווים אנכיים ושני קווים אופקים באופן שיווצרו בה תשעה חלקים (שלושה שלישים אנכיים ושלושה שלישים אופקיים), נושא התמונה, או נושאיה, צריכים להיות ממוקמים על אחד הקווים או באחת מארבע נקודות המפגש של הקווים (+).
כמעט כל טלפון ישנה אפשרות לראות במסך הצילום ״קווי רשת״ (אפשר למצוא את זה בהגדרות המצלמה) .
השימוש ב״קווי הרשת״ הופך את היישום של חוק השלישים לקל ופשוט מאוד.
אופק ישר
אם כבר הדלקתם את קוי הרשת ביישום המצלמה שלכם, השתמשו בו כדי לוודא שהאופק או קיר אנכי המזדמן לצילום שלכם מיושר עם קווי הרשת האופקיים או האנכיים.
נכון, אפשר ליישר אחר כך עם כלי הסיבוב, אבל הדבר גורם לקטימת התמונה. השתדלו לוודא אופק ישר ככל שתוכלו.
בפעם הבאה, ארחיב עוד על המלצות בתחום הקומפוזיציה, וירקות נוספים שיהפכו את הצילומים שלכם לטובים יותר.
התחלתי לצלם כשהייתי בן עשר. קיבלתי מצלמה עתיקה, כזו שנפתחת עם אקורדיאון, ופילמים של 10 תמונות 6 על 6. אבי לימד אותי כמה דברים בסיסיים ובעיקר לחשוב היטב לפני שאני לוחץ על הלחצן, שיפתח את תריס המצלמה לשבריר של שנייה, ויחשוף את סרט הצילום למראות אותם ארצה לקבע.
הירקון עוד לא החליט אם הוא זורם לים או שהים זורם אליו, ובינתיים עברתי מצלמות רבות הן בעולם סרטי הצילום, ריינג׳ פינדר, רפלקס, דיגיטליות פשוטות ששמרו את התמונות על דיסקט, ועד לרפלקסיות יקרות ועדשות יקרות עוד יותר.
בדרך הופיע הטלפון הנייד ה״חכם״ ואם בתחילה, זלזלתי במצלמות המותקנות בו, ואלה התקדמו ולאט לאט, התחלתי לזנוח את הציוד הכבד שברשותי, ולהפתעתי, תמונות שצילמתי עם הטלפון הנייד, החלו להתקבל גם בפרסומים שונים.
היום זנחתי את הציוד המקצועי, לטובת צילומי כוכבים בלבד. אני מסתובב עוד עם מצלמה קומפקטית משוכללת צמודה, אבל את רוב רובם של הצילומים, עושה עם הטלפון נייד.
מסתבר, שאם משתמשים במצלמה של הטלפון הנייד, ומאמצים את כללי הצילום האוניברסליים, התמונות שתקבלו מהטלפון יתחרו בצורה מכובדת עם תמונות שצולמו במצלמות מקצועיות.
מידברן 2014, שדה בוקר. כל התמונות בכתבה זו צולמו על ידי המחבר בעזרת טלפון נייד |
אז לא.
מכיוון שמדיניות הפרסום במדיום הזה עדיין לא ברורה לי, אספר רק שלפני כחמש שנים קיבלתי החלטה חשובה שנובעת בעיקר ממניעים מעשיים.
לאחר שמכשיר הטלפון שהיה לי ״נעלם״ בנסיבות תמוהות, ולאור העובדה ש״היעלמויות״ כאלה עלולות להתרחש שוב, החלטתי שמספיק עם הרדיפה אחרי מותגים יקרים ואני עובר לטלפונים שרף המחיר שלהם לא עובר את ה-1000 ש״ח.
נכון, זה כרוך בחציית הגבול הסיני, אבל הי… גם המותגים היקרים, האמריקניים והקוריאנים, מייצרים את המכשירים, או לפחות את הרכיבים שלהם ב...סין!
בחמש השנים האחרונות, אני מצלם עם מכשירים סינים כאלה, שעולים כרבע עד שליש ממכשירי הפרימיום, ומאושר מאוד עם תוצאות הצילום שלהם.
אז איך תצלמו עם הנייד כמו המקצוענים?
הנה כמה טיפים שיעשו לכם את השינוי.
נתחיל באחיזה.
כלל מספר אחד בצילום, הוא אחיזה יציבה ככל האפשר. בגדול הרעיון של הצילום לא השתנה מאז המצאתו והוא תלוי בחשיפה במשך זמן מסוים, באור יום היא שבריר של שנייה, ובלילה השבריר הזה גדל…. בכל מקרה במשך זמן החשיפה, גם אם הוא קצר ביותר, ככל שהמצלמה תהיה יציבה יותר, התמונה תהיה חדה יותר. זו הסיבה שצלמים מקצועיים מצלמים בעיקר עם חצובה. באין חצובה, ויש רק מצלמה, גם אם היא הטלפון שלכם. בעת הצילום - אחזו בה בשתי ידיים. היציבות תשתפר פלאים וגם התוצאה המצולמת - בהתאם.
אחיזת הטלפון בשתי ידים בזמן ציום משפרת את יציבותו! |
אחד מסימני הזיהוי של צילומי טלפונים נובעים מצורת האחיזה ה״טבעית״ שלהם במאונך. מאידך, צילומים הם בדרך כלל אופקיים, לכן, הצעד הראשון כאשר תרצו לצלם צילום, השכיבו את הטלפון ואחזו בו בשתי ידכם. אחזו אותו כך שהבוהן או האצבע המורה, או האצבע אתה נוח לכם ללחוץ על כפתור הצילום יהיו פנויות לכך.
נמשיך עם הקומפוזיציה - מהי קומפוזיציה?
באומנות, קוֹמְפּוֹזִיצְיָה היא תוצר היחסים בין אובייקט לבין מסגרת היצירה האמנותית, וכן בין האובייקטים השונים בתוך היצירה.
הקומפוזיציה היא אמצעי מבע דומיננטי בכל תחומי האמנות החזותיים, במוזיקה, בקולנוע ובאמנויות הבמה. בבחירת הקומפוזיציה ממקם היוצר את האובייקטים ביצירה על מנת לכוון את האדם שנחשף ליצירה לנושאים מרכזיים ביצירה.
ולאחר ההגדרה ה״אקדמית״ הזו, נספר שישנן כמה המלצות בתחום. יש הקוראים להם כללים ואפילו חוקים. אני מעדיף את ה״המלצות״ מסיבה פשוטה: אם נקדיש ל״כללים״ תשומת לב רבה מדי, אנחנו עלולים לפספס את ה״רגע״ הצילומי. מכיוון שהטלפון ה״חכם״ מאפשר לנו לצלם אלפים רבים של צילומים, חשוב לזכור - העקרונות הם בגדר המלצה בלבד. אל תהססו לצלם גם אם לא בניתם את הקומפוזיציה המושלמת.
חוק השלישים
אם יש משהו אחד שכדאי לקחת מהמאמר הזה ומאלו שיבואו אחריו, זה הדבר הבא:
כלל אצבע בתחום הקומפוזיציה, המיושם בתחומים כמו ציור, צילום ועיצוב. החוק קובע כי כאשר תהיה התמונה מחולקת על ידי שני קווים אנכיים ושני קווים אופקים באופן שיווצרו בה תשעה חלקים (שלושה שלישים אנכיים ושלושה שלישים אופקיים), נושא התמונה, או נושאיה, צריכים להיות ממוקמים על אחד הקווים או באחת מארבע נקודות המפגש של הקווים (+).
חוק השלישים. בתמונה זו מייושם גם עקרון נוסף עליו נעבור בפעם אחרת - ״עומק שדה״. |
השימוש ב״קווי הרשת״ הופך את היישום של חוק השלישים לקל ופשוט מאוד.
בחירת הצגת קווי רשת |
תצוגת קווי רשת בעת הצילום |
אם כבר הדלקתם את קוי הרשת ביישום המצלמה שלכם, השתמשו בו כדי לוודא שהאופק או קיר אנכי המזדמן לצילום שלכם מיושר עם קווי הרשת האופקיים או האנכיים.
נכון, אפשר ליישר אחר כך עם כלי הסיבוב, אבל הדבר גורם לקטימת התמונה. השתדלו לוודא אופק ישר ככל שתוכלו.
צילום עם אופק לא ישר ממש גורם לכאב ראש. |
שימוש בקווי רשת ליישור האופק - מייטיב עם התמונה |
תגובות